Gevolgen

De gevolgen voor het paard

Conditieverlies en vermagering

Door de uiterst scherpe en pijnlijke haakjes, zal het paard slechter gaan kauwen, waardoor conditieverlies en vermagering optreedt. – Een goede paardentandarts zier erop toe dat dit niet gebeurt.

Voerverlies, slechte vertering en koliek.

Door inefficiënt kauwen worden proppen gevormd, voer gemorst en het voer slecht gemalen. Gevolg: het optimale resultaat wordt niet uit het voer gehaald en er is meer kans op koliek. – Een goede paardentandarts zier erop toe dat dit niet gebeurt.

Het paard zal minder goed te rijden zijn.

Door de pijnlijke beweging in de mond, zal het paard zo min mogelijk kauwen op het bit. Ook schudden met het hoofd, slecht aan de teugel gaan, vastzetten van het bit zijn signalen van problemen in de mond.
- Een goede paardentandarts zier erop toe dat dit niet gebeurt.

Abnormaal gedrag en bewegingen.

Angst om het hoofdstel aan te krijgen, tong uit de mond steken, vluchtgedrag, het vasthouden van het lichaam, waardoor zelfs vermeende kreupelheid kan optreden, zijn andere symptomen die kunnen opvallen en gedegen onderzoek van het gebit noodzakelijk maken – Een goede paardentandarts zier erop toe dat dit niet gebeurt.

Overbelasting en slijtage kaakgewricht.

Door afwijkende verdeling van de druk over tanden, kiezen en kaakgewrichten, kunnen de kaakgewrichten overmatig belast worden, waardoor op den duur arthrose in het kaakgewricht ontstaat. – Een goede paardentandarts zier erop toe dat dit niet gebeurt.

”Grote beschadigingen in het slijmvlies”